Zo ga je goed voorbereid de feestdagen in

De feestdagen staan weer voor de deur: pepernoten, kerstdiners en oliebollen… zoveel verleidingen. Hoe ga je die weerstaan? Hoe zorg je nu voor een goede balans tijdens de feestdagen? Onze leefstijlcoach Dominique helpt je graag op weg. “Maak een plan! Dan hou je je gezonde leefstijl beter vol.”

Maak een plan voor jezelf

Bedenk eerst wat de komende feestdagen voor jou voorop staat: vooral feesten, ontspannen, op je gewicht letten? Door daarna voor jezelf een concreet plan te maken sta je sterker. Spreek met jezelf af welke producten je wel of niet neemt en van de producten die je wel neemt kun je bepalen hoeveel. Deze tips voor gezonder eten tijdens de feestdagen, kunnen je helpen bij het maken van je plan.

Ga voor het allerlekkerste

Uiteraard mag er ook ruimte zijn voor afwijkingen/genot, maar blijf ook dan bewuste keuzen maken. Dit mag je wél van jezelf en daar geniet je dan ook extra van. Bijvoorbeeld: ‘ik neem alleen een toetje op de kaart, als ik het minimaal het cijfer 9 kan geven!’ of ‘Ik neem wel een voorgerecht, maar geen nagerecht.’

Bedenk tactieken voor jezelf

Bedenk hoe je je plan tot uitvoering gaat brengen. Bijvoorbeeld: door een gezonde, goed vullende lunch te eten, zorg je dat je minder hongerig bent en je makkelijker je plan aan kunt houden. Zorg dan ook dat je daarvoor ze spullen in huis hebt.

De periode rondom de feestdagen

Als je de dagen voor en na de feestdagen extra gezond eet, dan kun je tijdens de feestdagen minder streng zijn. Eet ook op alle dagen voldoende fruit en drink bijvoorbeeld geen alcohol tussen kerst en Oud & Nieuw.

Zorg er ook voor dat je extra veel beweegt; ga bijvoorbeeld iedere dag na het eten een stuk wandelen. Meer tips voor tijdens de feestdagen lees je hier.