Tips voor een gezonde leefstijl tijdens je vakantie

De weg naar een gezonde leefstijl is er vaak één met veel hobbels. Net wanneer je een aantal gezonde gewoontes hebt opgepikt, staat ineens de vakantie voor de deur. Hoe ga je die gezonde gewoontes nu volhouden? Of móet je die gezonde gewoontes wel volhouden? Onze leefstijlcoaches hebben een aantal vakantie leefstijltips voor je op een rijtje gezet. 

“Heb je maar een weekje vakantie, ga dan gewoon lekker genieten en wees niet te streng voor jezelf. Na de vakantie pak je jouw gezonde leefstijl weer op. Heb je langer vakantie, dan is het wel aan te raden om na te denken over welke keuzes je wilt maken. Maak een plan vóórdat je vakantie begint en beschrijf hierin wat je doelen zijn. Je kunt kiezen: 

  • Wil je genieten van al het lekkers en neem je de extra’s kilo’s voor lief? Remmen los en genieten! 
  • Wil je lekker genieten, maar in ieder geval niet aankomen? Bedenk van tevoren wat je wel wilt eten en drinken èn wat je kunt laten staan. Plan ook extra beweging in. 
  • Wil je een beetje genieten, maar liefst nog wat afvallen in de vakantie? Eet normaal, neem beperkt extraatjes en beweeg!  

De volgende 9 tips kunnen je helpen bij het maken van je plan. Maak de keuzes die voor jou goed werken, zo houd je het makkelijker vol en kun je optimaal genieten. 

1. Drink voldoende water

Zeker als je naar een warm land gaat is het belangrijk om voldoende te drinken. Je zweet meer en je hebt dus veel meer vocht nodig. Water is natuurlijk de beste optie, maar als dit niet lukt, kies dan voor caloriearme dranken als koffie en thee of af en toe light frisdrank. Bovendien heb je als je voldoende water drinkt minder trek!

2. Probeer veel te bewegen

Vaak ben je op vakantie regelmatig aan het wandelen; je loopt door een stad, langs het strand of door de natuur. Probeer daarnaast bijvoorbeeld eens elke dag te gaan zwemmen. Als je in (koud) buitenwater zwemt verbrand je nog best veel calorieën. Je kan ook lekker gaan fietsen, tennissen op het strand, of overgooien met een balletje. Op deze manieren verbrand je extra calorieën. 

3. Groente en fruit als tussendoortje

Denk als je zin hebt in een tussendoortje eens aan groente en fruit. Dit is in het buitenland vaak veel goedkoper en ook nog eens veel lekkerder dan in Nederland! Bezoek een leuke markt, of neem een kijkje in de supermarkt en maak een lekkere (fruit)salade. 

4. Kies voor caloriearm ijs

In de vakantie hebben we allemaal wel eens zin in een ijsje. Kies dan geen schep- of roomijs, maar ga voor een waterijsje. In een coupe ijs zitten al snel 500 kilocalorieën, terwijl in een raketje of een perenijsje nog geen 100 kilocalorieën zitten.

5. Probeer alcohol en frisdranken te beperken

In alcoholische dranken en in veel frisdranken zitten veel calorieën. Drink hier zo weinig mogelijk van tijdens je vakantie, of stel jezelf een doel. Spreek bijvoorbeeld met jezelf om maximaal 2 glazen alcoholische dranken per dag te drinken. Wees ook hierin niet te streng en vraag jezelf af of je dit echt wil. Je hebt tenslotte vakantie.  

6. Zelf koken

Als je de mogelijkheid hebt om zelf te koken tijdens je vakantie, ga dan naar de supermarkt en maak bijvoorbeeld lekkere salades of een gezonde barbecue. Je kunt ook (volkoren) brood kopen in de supermarkt, met gezond broodbeleg en wat rauwkost. Probeer op die manier bijvoorbeeld gezond te lunchen.  

7. Start met een goed ontbijt

‘s Morgens ben je nog gemotiveerd en denk je misschien ‘ik eet niet zo veel, dan heb ik gelijk wat caloriewinst’. Toch is dit geen goed idee; hierdoor heb je gedurende dag alleen maar meer trek, waardoor je sneller ongezonde keuzes maakt. Start dus met een goed gezond ontbijt, zoals yoghurt met volkoren producten en fruit. 

8. Gun jezelf af en toe wat lekkers tijdens je vakantie!

Gun jezelf tijdens je vakantie ook wat lekkers, ontzeg jezelf niet te veel. Als je twee weken per jaar vakantie hebt blijven er nog 50 weken over om streng voor jezelf te zijn. Ga dus gewoon lekker genieten!  

9. Probeer gezonde keuzes te maken als je uit eten gaat

Ga je tijdens je vakantie vaak uit eten? Onze gouden tip: neem niet ALLES wat lekker is, kies alleen het ALLERLEKKERST!”

Fijne vakantie!